Olit sitten lanseeraamassa uutta sovellusta tai modernisoimassa aikasyöppöä liiketoimintajärjestelmää, sen suunnitteluun ja toteutukseen kannattaa panostaa jo prosessin alkuvaiheessa.
Digitaalisessa palvelumuotoilussa haastetaan kehitettävää palvelua koskevat ennakko-odotukset. Ketterin menetelmin kerätään tietoa päätöksenteon tueksi ja ideoita testataan käyttäjälähtöisesti. Prosessin tavoitteena on selkeyttää ja priorisoida digitaalisen palvelun kehitystehtäviä.
Palvelumuotoilun työpajojen sisällöt räätälöidään aina tuotteen ja tarpeen mukaan. Esimerkiksi silloin, kun ollaan rakentamassa kuluttajien käyttöön tarkoitettua sovellusta, työpajoissa voidaan käydä läpi liiketoiminnan tavoitteita, ansaintalogiikkaa ja asiakaslupausta.
Jos taas tavoitteena on toteuttaa organisaation sisäisiä toimintoja sujuvoittava ratkaisu, painopiste voi olla käyttäjien kuuntelussa ja fiksuimpien toimintatapojen sekä teknisten ratkaisujen kartoituksessa.
🔧 suunnittelette uuden sovelluksen lanseeraamista
🔧 olette modernisoimassa aikasyöppöä liiketoimintajärjestelmää
🔧 kaipaatte apua sovelluksen tekniseen toteutukseen
🔧 mietitte, voisiko yrityksen sisäisiä prosesseja tehostaa uuden järjestelmän avulla
Ennen työpajaan ilmoittautumista käymme aina kartoittavan keskustelun, joka ei vielä sido sinua mihinkään. Voit myös varata ajan keskustelulle, vaikka et olisi vielä varma, soveltuuko palvelumuotoilu tarpeisiisi.
Työpajoja järjestetään pääkaupunkiseudulla ja Oulussa. Paikalla on aina sekä palvelumuotoilija että tekninen asiantuntija, joten tarvittaessa ideasta voidaan edetä aina tekniseen toteutukseen asti.
Lähtökohdista ja tavoitteista riippuen työpajoissa voidaan käydä läpi esimerkiksi näitä asioita:
HUOM! Työpaja räätälöidään aina tarpeen mukaan, joten kaikkia listan asioita ei käydä yhden tapaamiskerran aikana läpi.
Frontend Developer Jaakko Lehtonen kertoo kokemuksistaan palvelumuotoiluprojektin vetämisestä:
Varaa aika keskustelulle suoraan Anssin kalenterista
tai täytä lomake alta, niin olemme sinuun yhteydessä.
Digipalveluiden toteutuksissa moni peruskäyttäjä ei oikeastaan kiinnitä huomiota suunnitteluun ennen kuin se on niin huonoa tai erilaista että haittaa elämää. Miten välttää tällainen tilanne ja tehdä käyttäjätestausta tehokkaasti?
Käyttäjien tarpeiden pitäisi olla ohjelmistokehityksessä lähtökohta ja prioriteetti numero yksi.
© Sysart Oy 2023